Whistleblowing and Complain Policy

Speak up for what is right

At Reef Check Malaysia, we value honesty and transparency in all that we do. We are committed to ensuring that anyone can safely and confidentially raise concerns, suspicions, or reports of wrongdoing within Reef Check Malaysia (RCM) without fear of retaliation.

Misconducts or offences

The misconducts or offences that may be of concern are as follows:
•  Fraud;
•  Bribery;
•  Abuse of Power;
•  Conflict of Interest;
•  Theft or embezzlement;
•  Misuse of Company’s Property; and
•  Non-Compliance with Procedure.

Reporting mechanism

The whistleblowers are encouraged to report concerns internally first via one of the following methods:

  • By filling in this form which will be reviewed by Reef Check Malaysia’s senior management
  • By a phone call to Reef Check Malaysia’s office at 03-2161 5948
  • By a letter to Reef Check Malaysia’s office at Box 606, Lot 5.19-5.22, Wisma Central, Jalan Ampang, 50450, Kuala Lumpur.

If the whistleblower is uncomfortable reporting internally or believes that internal channels are ineffective, they may choose to report externally to the appropriate regulatory or oversight authorities.

All reports are confidential

All reports will be treated with the utmost confidentiality to the extent permitted by law. Only individuals directly involved in the investigation process will have access to the information disclosed.

Non-retaliation

RCM strictly prohibits any form of retaliation against individuals who make a protected disclosure in good faith. Retaliatory actions will be subject to disciplinary measures, including termination and legal action. 

Suarakan Kebenaran

Di Reef Check Malaysia, kami menghargai kejujuran dan ketelusan dalam setiap tindakan kami. Kami komited untuk memastikan bahawa sesiapa sahaja boleh menyuarakan kebimbangan, syak wasangka, atau melaporkan salah laku dalam Reef Check Malaysia (RCM) dengan selamat dan secara sulit, tanpa rasa takut terhadap tindakan balas.

Salah laku atau kesalahan

Salah laku atau kesalahan yang mungkin menjadi kebimbangan adalah seperti berikut:

  • Penipuan;

  • Rasuah;

  • Penyalahgunaan Kuasa;

  • Konflik Kepentingan;

  • Kecurian atau penyelewengan;

  • Penyalahgunaan Harta Syarikat; dan

  • Ketidakpatuhan terhadap Prosedur.

Senarai di atas bukanlah menyeluruh. Perbuatan atau kelalaian lain, jika dibuktikan, juga akan dianggap sebagai salah laku di bawah RCM atau sebagai kesalahan jenayah di bawah undang-undang yang berkuat kuasa.

Mekanisme pelaporan

Pemberi maklumat digalakkan untuk melaporkan kebimbangan secara dalaman terlebih dahulu melalui salah satu kaedah berikut:

  • Dengan mengisi borang ini yang akan diteliti oleh pihak pengurusan kanan Reef Check Malaysia

  • Melalui panggilan telefon ke pejabat Reef Check Malaysia di 03-2161 5948

  • Melalui surat ke pejabat Reef Check Malaysia di Box 606, Lot 5.19-5.22, Wisma Central, Jalan Ampang, 50450, Kuala Lumpur.

Jika pemberi maklumat tidak selesa melaporkan secara dalaman atau percaya bahawa saluran dalaman tidak berkesan, mereka boleh memilih untuk melaporkannya kepada pihak berkuasa yang berkenaan.

Semua laporan adalah sulit

Semua laporan akan dikendalikan dengan penuh kerahsiaan setakat yang dibenarkan oleh undang-undang. Hanya individu yang terlibat secara langsung dalam proses penyiasatan akan mempunyai akses kepada maklumat yang didedahkan.

Larangan tindakan balas

RCM melarang sama sekali sebarang bentuk tindakan balas terhadap individu yang membuat pendedahan yang dilindungi dengan niat baik. Sebarang tindakan balas akan dikenakan tindakan tatatertib, termasuk penamatan perkhidmatan dan tindakan undang-undang.

Connect With Us

  • Reef Check Malaysia, Lot 5.19-5.22, Jalan Ampang, Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, 50450, Malaysia
  • 03-2161 5948
  • hello@reefcheck.org.my
  • Box 606, Lot 5.19-5.22, Wisma Central, Jalan Ampang, 50450, Kuala Lumpur.

Join Our Community

Please wait...

Thank you for sign up!

All right reserved, 2025 – Reef Check Malaysia